top photo

Wymogi prawne

A. Obowiązkowe przepisy i normy europejskie

  1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei.
  2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej.
  3. Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylające rozporządzenie (WE) nr 352/2009.
  4. Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2015/1136 z dnia 13 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 402/2013 w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka.

B. Przepisy krajowe

  1. Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie.
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
  5. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w spawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia.
  6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych.

C. Kodeksy postępowania i standardy

  1. PN-EN ISO/IEC 17020:2012. Ocena Zgodności. Wymagania dotyczące działania różnych rodzajów jednostek przeprowadzających inspekcję.

D. Europejskie wytyczne, przewodniki, rekomendacje

  1. ERAJGUI/01-2008/SAF – 06/01/2009: Przewodniki stosowania rozporządzenia Komisji w sprawie przyjęcia wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka, o której mowa w art. 6 ust. 3 lit. a dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa kolei.
  2. ERA/GUI/02-2008/SAF – 06/01/2009: Przykłady oceny ryzyka i ewentualnych narzędzi pomocniczych do rozporządzenia w sprawie wspólnych metod oceny bezpieczeństwa (CSM).
  3. ILAC P15:05/2020 Application of ISO/IEC 17020:2012 for the Accreditation of Inspection Bodies (Zastosowanie ISO/IEC 17020:2012 w akredytacji jednostek inspekcyjnych).
  4. DAK – 07 Akredytacja Jednostek inspekcyjnych.
  5. DAK ? 08 Akredytacja Jednostek Oceniający do działalności objętej Rozporządzeniem Wykonawczym Komisji (UE) nr 402/2013.
  6. Nota objaśniająca w sprawie bezpiecznej integracji ERA 1209/063 W. 1.0.
  7. Recommendation for Use NR 1 ASBO Cooperation 001NET1108; ERA, Version 1.1, 05.10.2018.
  8. Recommendation for Use NR 2 ASBO Cooperation ERA1167 120 Version: 1.0.
  9. Recommendation For Use Nr 08 AsBo Cooperation Project Code : ERA1167 Version: 1.0.
  10. Recommendation For Use NR 11 ASBO Cooperation 001NET1108 Version: 1.0.
  11. Rekomendacja nr. 1 w sprawie odpowiedzialności jednostek oceniających w procesie zarządzania ryzykiem.
  12. Rekomendacja nr. 2 w sprawie współpracy zarządców i producentów podsystemów odnośnie zarządzania ryzykiem w inwestycjach liniowych.
  13. Rekomendacja nr 3 w sprawie formułowania zagrożeń i ich źródeł w rejestrze zagrożeń).
  14. Rekomendacja nr 4 w sprawie sposobu monitorowania skuteczności środków kontroli ryzyka (środków bezpieczeństwa).
  15. Rekomendacja nr 5 w sprawie uprawnień Prezesa UTK do weryfikacji decyzji Wnioskodawcy o znaczeniu zmiany.
  16. Rekomendacja nr 6 w sprawie zarządzania zagrożeniami przenoszonymi.
  17. Rekomendacja nr 7 w sprawie egzekwowania zgodnej z rozporządzeniem 402 2013 oceny znaczenia zmiany.
  18. Rekomendacja nr 8 w sprawie monitorowania poziomu ryzyka.
  19. Rekomendacja nr 9 w sprawie zawartości i metodyki opracowania raportu w sprawie oceny bezpieczeństwa.